Dugattyú holtpontmérő és blokkoló
Nagyon fontos motorunk gyújtás összeállításánál, hogy pontos adatokkal állítsuk be belső rotoros gyújtásunkat. Amennyiben erre nincs pontos adatunk, gyújtásunk meghatározó értekei se lesznek igazak. Tehát a gyárilag megadott kiindulási pont pontos beállítása a legfontosabb!
Lehet kapni drága és egy funkciós eszközöket erre a célra. De az a kis eszköz magában foglalja a pontos mérőeszközt és a dugattyú blokkoló funkciót is. Használata nagyon egyszerű! Ehhez csak egy pontos tolómérő szükséges, ha van akkor akár 0,02mm pontossággal is képesek lehetünk a beállításra. Lépésenként be is mutatom a használatát.
1. A gyertya helyére gyertyakulccsal tekerjük be tövig az eszközt. Húzzuk meg de közel sem annyira mint ha gyertya lenne!
2. Miközben mozgatjuk a dugattyút finoman a holtpont környékén, (vagy a lendkerék felől, vagy a variátor felől) imbuszkulccsal tekerjük a belső csavart míg a dugattyút érezzük. Addig tekerjük, míg legkisebb erővel épp csak érinti a holtpontot. Innen már meg van a holtpontunk.
3. Ekkor kivesszük a mérőeszközt és pontos mérést végzünk teljes hosszban rajta. Tudnunk kell, hogy az a belső rotoros gyújtásunk milyen beállítási értékkel rendelkezik. Ez esetben holtpont előtti 1,5mm a megadott.
4. Tehát a mért összeghez hozzá adunk ez esetben 1,5mm-t. Úgy a legegyszerűbb, ha lenullázzuk a tolómérőt a hosszmérési adatnál és nullázás után beállítjuk a + 1.5mm-t és fixáljuk. Innen már csak a belső csavart kell addig tekernünk míg pontosan nem illik a tolómérő pofája közzé. Ez nem fog elmozdulni mivel 1 gumigyűrű van belül a csavaron, hogy kissé szorosan lehessen tekerni lógás nélkül a belső csavart.
5. Ez után betekerhetjük a mérőeszközünket gyertyakulccsal. Már csak annyi dolgunk van ,hogy motorunk forgásirányának meg felelően forgatva, a dugattyú koppanásáig tekerjük a főtengelyt. Innen már csak össze kell állítani jelre a rotort és az állórészt.
A dugattyú blokkolásról: Azért mert ez egy blokkoló eszköz, mindenképp tartsuk szem előtt, hogy milyen erővel terheljük meg a dugattyú tetejét. Nagy terhelésnél félő lehet a dugattyú károsodása is! Használatáról csak annyit, hogy tekerjük be teljesen a belsőcsavart és húzzuk meg.